Kunstwerk nummer 6 in Sonsbeekpark. (Foto: Sjoerd Kekerom.)

Weinig enthousiasme voor Sonsbeek beeldententoonstelling

/

ARNHEM – “Een tegenvaller.” “Weinig kwaliteit. “Zeer zwak en zonder samenhang.” Afgaande op de meningen op social media zijn er maar weinig mensen enthousiast over de Sonsbeek beeldententoonstelling. De tentoonstelling ging begin deze maand van start, na een jaar uitstel vanwege corona.

“Die hele Sonsbeek beeldententoonstelling is op z’n zachtst gezegd een flinke tegenvaller”, meldt Paul Clappers op Twitter. “Ik heb echt niks gezien waarvan ik onder de indruk was. Dat was in 2016 wel anders.”

Clappers krijgt bijval van veel anderen.
Sjoerd Kekerom: “Ik zag de bewegwijzering en de website en dacht weet je, láát maar. Dit is niet voor mij bedoeld.”
Marco Derksen: “Ik heb de tentoonstelling nu een paar keer gelopen maar begrijp er weinig van. Naast de objecten zelf waar ik niet echt van onder de indruk ben, vraag ik me ook af wat het grotere verhaal is achter de tentoonstelling. Het park had een betere tentoonstelling verdiend.”

“Van de vorige 2 tentoonstellingen is mij superveel van bijgebleven, daar zaten echt super veel toffe kunstwerken tussen. Dit voelde wat marginaal”, antwoordt Tom Roelofs.

Onbegrijpelijke waanzin

De mening op social media wordt ondersteund door recensies over de tentoonstelling in kranten.

“Beeldenmanifestatie Sonsbeek is prachtig, maar frustreert door ontbrekende informatie”, kopt bijvoorbeeld het Parool.
“Er is veel werk met een boodschap, maar die komt niet altijd over, aldus de krant. “Voor sommige kunstwerken biedt de kloeke catalogus uitkomst. Je moet zo’n 350 pagina’s doorbladeren in de hoop ergens een specifiek project te vinden. Onbegrijpelijke waanzin.”

De Volkskrant en NRC zijn iets milder in hun oordeel.
NRC roemt het thema arbeid en sociale ongelijkheid van de tentoonstelling. “Het is een goed en noodzakelijk onderwerp”, aldus NRC. Toch kan de krant het niet laten om fijntjes te melden dat de Raad voor Cultuur een negatief oordeel gaf over de subsidieaanvraag van Sonsbeek vorig jaar.

NRC hekelt ook het aantal deelnemende kunstenaars.
“Officieel zijn dat er 250. Maar van die 250 hebben maar 37 werkelijk kunstwerken neergezet in en om Arnhem. De resterende 213 deelnemers zullen optreden in het publieksprogramma. Maar wie dat zijn, wat ze doen: de website verschaft er nog geen duidelijkheid over.”

De Volkskrant is het meest enthousiast: “Er zijn kunstwerken te zien van kunstenaars uit Iran, Ghana, Filippijnen, Colombia, Kameroen en India. Alleen die kennismaking maakt een bezoek al de moeite waard.”

Maar ook de Volkskrant stipt de gebrekkige informatie aan. “Ondanks de uitgestippelde routes is het een behoorlijke uitdaging om je weg te vinden in de wirwar van locaties.”

De overheersende opinie over de tentoonstelling lijkt echter negatief uit te vallen. In het Parool staat een gesprekje tussen twee bezoekers dat de verslaggever van de krant opving bij een informatiebordje naast een van de kunstwerken.

Zij: “Staat er wat op?”
Hij: “Het is een collectief.”
Zij: “Alweer. En? Weer niks over de betekenis?”
Hij, zuchtend: “Nee, niks.”
Zij: “Slecht hè?”

“Zelden gaapte er zo’n groot gat tussen de goede bedoelingen van de kunstwerken en de onwil van de organisatie om die bedoelingen toegankelijk te maken,” concludeert het Parool.