Verroeste John Frostbrug in Duitsland.

O, zit dat zo! Kijk dan! De wereld is bezaaid met John Frostbruggen…

/

Er is geen brug zoals de John Frostbrug. Hij werd opgeblazen, gebombardeerd, nog een keertje opgeblazen en iedere keer werd de brug weer opnieuw opgebouwd. Onze Arnhemse Rijnbrug is uniek! Nou. Vergeet het maar.

De wereld is bezaaid met bruggen die verdacht veel lijken op ‘onze’ eigen Ernemse brug. Hieronder eerst wat voorbeelden. Het artikel gaat daaronder weer verder.

John Frostbrug over de Wezer bij Höxter, Duitsland.
John Frostbrug over de IJssel bij Deventer.
John Frostbrug over de Tisza in Szeged, Hongarije.
John Frostbrug in Rinteln, Duitsland.
John Frostbrug over de Sava in Belgrado, Servië.
Plannen voor vergroenen John Frostbrug in Belgrado, Servië.
John Frostbrug, waarschijnlijk in Arnhem.

Het lijkt raar dat er zoveel bruggen zijn die vrijwel exact lijken op de Arnhemse John Frostbrug, maar er is een logische verklaring voor. Daarvoor moeten we terug naar het eind van de negentiende eeuw.

Boogbruggen bestonden toen al, maar de Oostenrijkse architect Josef Langer ontwierp een nieuw soort boogbrug. Naast een boog, bestond het brugontwerp van Josef Langer ook uit een zogeheten verstijvingsligger. Het ontwerp van Langer was een stuk sterker dan de oude boogbruggen. Langer noemde zijn ontwerp ‘verstijfde boogbrug’, maar het ontwerp staat ook bekend als Langerse brug.

De bruggen waren niet alleen sterker, maar zagen er ook eleganter uit dan de massieve bruggen die voor die tijd gebouwd werden. Geen wonder dus dat het ontwerp van Josef Langer daarna overal gebruikt werd bij de bouw van bruggen.

Toen in het kader van het Rijkswegenplan ook Arnhem in de jaren dertig eindelijk een vaste brug over de Nederrijn kreeg, was het logisch dat dit een verstijfde boogbrug zou worden, net zoals ze al op veel plekken in Europa te vinden waren.

Ook de Wilhelminabrug over de IJssel in Deventer werd in het kader van het Rijkswegenplan aangelegd. Net als in Arnhem, was er in Deventer een overspanning nodig van 120 meter. Voor de brug in Deventer werd daarom een vrijwel identiek ontwerp gebruikt als voor de Arnhemse Rijnbrug. Dat kwam in 1976 goed van pas toen de film A Bridge Too Far werd gemaakt. Door nieuwbouw in Arnhem kon de Arnhemse Rijnbrug niet gebruikt worden en werd uitgeweken naar Deventer.

Maar er zijn misschien wel vijftig bruggen die de filmmakers hadden kunnen gebruiken. Hoe uniek we in Arnhem onze John Frostbrug ook vinden: de wereld is ermee bezaaid! We kunnen ons troosten met de gedachte dat de Arnhemse brug wel wereldberoemd is en al die andere bruggen niet.