ARNHEM – Betere handhaving, meer ruimte voor voetgangers en fietsers en het weren van sluipverkeer. Dat zijn de belangrijkste punten van een burgerinitiatief voor de Centrumring. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad steunt de plannen.
(Door: Patrick Arink)
Het was een unicum in de gemeenteraad gisteravond: wethouders die hun plek in de raadszaal even moesten verlaten om plaats te maken voor inwoners van de stad. Toch was dat wat er gebeurde bij de behandeling van het burgerinitiatief Centrumring. Bewoners van de binnenstad verdedigden vanuit de collegezetels met succes hun plannen voor de Centrumring. De raad ging akkoord met het voorstel.
Het Platform Arnhemse Centrumring zet zich, gesteund door bewonersvereniging Arnhem6811, al een paar jaar in voor meer balans op de Centrumring. Naast ruimte voor autoverkeer, moet er volgens de bewoners ook meer aandacht zijn voor bewoners, voetgangers en fietsers.
Bewoners van de Jansbuitensingel, de Weerdjesstraat en andere plekken langs de Centrumring klagen al een tijd over zowel de toename van het aantal auto’s als over de geluidsoverlast als gevolg van hardrijders.
Omdat de gemeente in de ogen van de bewoners te weinig maatregelen neemt, verzamelde het Platform Arnhemse Centrumring voldoende handtekeningen in voor een burgerinitiatief. Hierin pleiten de bewoners voor concrete maatregelen die de overlast moet tegengaan en de leefbaarheid langs de Centrumring moet vergroten.
Meer balans
“We hebben ons vanaf het begin gerealiseerd dat dit initiatief over kan komen als “tegen auto’s”, hield voorzitter Bert Kuiper van het platform de gemeenteraad voor. “”Jullie hebben er toch zelf voor gekozen om daar te wonen”, horen we vaak. Maar er is in de afgelopen decennia echt wat veranderd. Er zijn veel meer woningen gekomen.”
“Waar wij om vragen is balans tussen de verschillende functies van de Centrumring. Aan de ene kant is er de ontsluitingsfunctie. Aan de andere kant is er de bewonersfunctie.”
Via het burgerinitiatief vragen de binnenstadsbewoners voor een aantal concrete maatregelen: handhaving van de maximale snelheid, meer ruimte voor voetgangers en fietsers, het weren van doorgaand verkeer en geluidsnormen binnen de wettelijke normen. Het liefst zou het platform ook zien dat de maximum snelheid verlaagt wordt naar 30 kilometer per uur.
Het voorstel van de bewoners bevat enkele concrete maatregelen, zoals het fiets- en voetgangervriendelijker afstellen van de verkeerslichten.
Kuiper: “Bij sommige oversteekplaatsen staat het licht voor voetgangers slechts zeven seconden op groen.”
Ook pleiten bewoners ervoor dat er een veilige oversteekplaats gerealiseerd wordt tussen de Sabelpoort en de Rijnkade.
“Hier bestaat geen enkele voorziening voor wandelaars en fietsers. Realisering van een veilige oversteek is naar onze mening noodzakelijk”, schrijven de bewoners in hun voorstel.
Andere maatregelen die in het burgerinitiatief worden geopperd, zijn een kwestie van lange adem, beseffen de bewoners. Zo is het tegengaan van sluipverkeer op de singels makkelijker gezegd dan gedaan.
“Sluipverkeer draagt (sterk) bij aan het massieve verkeersaanbod met alle negatieve gevolgen van dien”, aldus de bewoners. “Wij vragen uw raad om duidelijk uit te spreken dat de Centrumring niet bedoeld is voor doorgaand verkeer en dat (dus) in het mobiliteitsplan maatregelen moeten worden getroffen om dit tegen te gaan. Hoe moeilijk wellicht, de duidelijke opdracht daartoe moet worden vastgelegd.”
Mobiliteitsplan
Met het burgerinitiatief lopen de binnenstadsbewoners vooruit op het nieuwe mobiliteitsplan waar de gemeente Arnhem op dit moment aan werkt.
“Wij verwachten dat het jaren gaat duren alvorens het mobiliteitsplan een feit is”, staat in het burgerinitiatief te lezen. “Gelet op de prioriteit voor voetgangers en fietsers dient het college van B&W ook na te gaan welke maatregelen in de tussentijd kunnen worden getroffen.”
Het voorstel van bewoners kan rekenen op ruime steun vanuit de gemeenteraad. Met 28 stemmen voor en 8 stemmen tegen werd het voorstel door de gemeenteraad aangenomen.
(Foto: CDA Arnhem.)