Burgemeester Marcouch ging woensdag met bewoners en ondernemers in gesprek over de overlast op de Rijnkade.

Overlast Rijnkade: het is menens voor burgemeester Marcouch

ARNHEM – Samen met bewoners en ondernemers heeft burgemeester Marcouch vandaag op de Rijnkade gekeken wat er gedaan kan worden om de overlast op de kade terug te dringen. Marcouch wil op korte termijn extra maatregelen treffen om geluidsoverlast van scheurende auto’s en het huftergedrag van de bestuurders in te dammen.

(Door: Patrick Arink)

Sinds een paar weken is het iedere mooie zomeravond raak. Jonge gasten in dure auto’s gebruiken het lage gedeelte van de Rijnkade om vol gas overheen te scheuren. Wie er wat van zegt, kan een grote bek krijgen of wordt geïntimideerd.

De lage kade, met name het deel bij de John Frostbrug, wordt door de jonge bestuurders gebruikt als ontmoetingsplek. Er wordt lachgas gebruikt en volgens veel omwonenden wordt er drugs gedeald.

Intimidatie

Tijdens de wandeling die burgemeester Marcouch met bewoners en ondernemers over de Rijnkade maakt, wordt hij overstelpt met voorbeelden van asociaal en intimiderend gedrag.

“Ik ging vroeger nog wel eens voetballen met mijn kleinkinderen op de Lage Kade, vertelt een van de bewoners. “Maar dat durf ik nu echt niet meer. Het is levensgevaarlijk.”

“Ik woonde hier altijd met heel veel plezier”, vertelt een andere bewoner. “Maar daar is nu geen sprake meer van. Ik ben bedreigd met een mes en er is een steen door mijn raam gegaan.”

“Ik kom na vier uur ’s middags liever niet meer op de Lage Kade”, vertelt de havenmeester. “Ik voel me daar dan niet veilig. Ik ben al een keer klemgereden door een van die gasten.”

De overlast beperkt zich niet alleen tot de Lage Kade, aldus een ondernemer op de Rijnkade.
“Scheurende scooters en quads zorgen op het bovenste deel van de kade niet alleen voor veel geluidsoverlast, maar het is ook gevaarlijk met kinderen. Een paar dagen geleden stak een meisje van twee de weg over. Ik kon haar nog net wegtrekken voor een scooter die voorbij kwam scheuren.”

Burgemeester Marcouch luistert aandachtig naar de verhalen van de bewoners.
“Dit is een probleem dat we als gemeente echt willen aanpakken”, verzekert Marcouch. “We hebben met de politie afgelopen tijd een paar keer gerichte handhavingsacties gedaan en dat blijven we ook de komende tijd doen. De tijd van waarschuwen is voorbij. Wie een overtreding begaat, krijgt meteen een bekeuring. Het is menens.”

Parkeerplaatsen

De gemeente heeft al wat maatregelen genomen om de overlast op de kade tegen te gaan. Juist op woensdagochtend zijn een paar afritten naar de Lage Kade met bloembakken afgesloten. Komende tijd worden op de Lage Kade zelf extra bloembakken geplaatst die het voor auto’s lastig moeten maken om over de kade te scheuren.

Bovendien gaan de cruiseschepen komende maand weer varen. Daardoor komt er meer reuring op de Lage Kade en die reuring zal er waarschijnlijk ook voor zorgen dat de kade minder aantrekkelijk wordt voor racerij, is de verwachting.

Veel bewoners zouden het liefste zien dat de Lage Kade in zijn geheel wordt afgesloten voor auto’s. Maar volgens Marcouch is dat op korte termijn in ieder geval niet mogelijk.

Marcouch: “Op de kade bevinden zich 130 parkeerplaatsen. Om die reden kan de kade niet zomaar afgesloten worden. Het is aan de politiek om daar een besluit over te nemen.”

Een bewoner werpt tegen dat de meeste parkeerplaatsen zich bevinden ter hoogte van de Blauwe Golven.
“Daar wordt nooit geparkeerd.”
Ter plekke blijken er tussen de Nelson Mandelabrug en de Botersdijk inderdaad geen auto’s te staan.

Een andere bewoner stelt voor om dit deel van de kade na sluitingstijd van de winkels met een slagboom of een mobiel paaltje af te sluiten.
Marcouch: “Dat zou een optie kunnen zijn waar we naar kunnen kijken.”
De burgemeester belooft het idee neer te leggen bij de afdeling Verkeer.

Dreunende BMW

De Rijnkade ondergaat volgend jaar een metamorfose. De kade wordt voor een deel opnieuw ingericht en verder vergroend. Volgens een paar bewoners van de Rijnkade is dat een uitgelezen mogelijkheid om ook de Lage Kade aan te pakken en minder aantrekkelijk te maken voor patsergedrag met dure auto’s.

Juist op het moment dat Marcouch instemmend reageert en vertelt dat er maatregelen op korte termijn en lange termijn nodig zijn, komt er stapvoets een dreunende dure BMW voorbij rijden. De bestuurder kijkt dreigend naar de groep bewoners en ondernemers die rondom Marcouch staat.

Zodra hij de groep gepasseerd is, geeft hij vol gas en scheurt hij met veel lawaai weg over de kade.

“Die hebben we speciaal voor de gelegenheid ingehuurd”, grapt een van de bewoners tegen Marcouch. “Dit is dus waar we mee te maken hebben. En dat de hele avond lang.”

Marcouch, laconiek: “Ik hoefde niet overtuigd te worden van het probleem hoor. Maar dit is precies het gedrag dat we aan willen pakken.”