ARNHEM – Een elektrische deelfiets opladen door hem op een speciale stoeptegel neer te zetten. In Arnhem kan het. De primeur werd vandaag officieel in gebruik genomen. Er wordt al een tijdje met de techniek geëxperimenteerd, maar de laadtegels in Arnhem zijn de eerste “in het echie”.
Draadloos opladen kennen we al van de elektrische tandenborstel en de mobiele telefoon, maar voor het eerst kan dat nu ook met een elektrische fiets, via een stoeptegel. Het opladen werkt via inductie. Simpelweg de fiets met de standaard op de laadtegel parkeren is voldoende om de fiets op te laden.
“Deze unieke, gepatenteerde technologie laadt efficiënt, veilig en is universeel”, aldus de gemeente Arnhem. “Elke e-bike kan laden op TILER’s laadtegel, mits de laadstandaard is geïnstalleerd natuurlijk.”
De primeur van de eerste publieke ‘oplaadtegel’ is een samenwerking van ontwikkelaar en producent TILER, deelfietsverhuurder Bondi en de gemeente Arnhem.
Het idee is ontstaan vanuit een project van de TU Delft en vervolgens opgepakt door een van de oprichters, Christiaan van Nispen. Hij komt uit de wereld van autoladen, maar realiseerde zich dat het laden van elektrische auto met een onhandige kabel hopeloos verouderd is.
Van Nispen: “De helft van de autoritten in Nederland zijn korter dan 7,5 kilometer, een afstand die heel makkelijk afgelegd kan worden met de elektrische fiets. Door het gebruik van de elektrische fiets zo makkelijk mogelijk te maken, pak je nog sneller de fiets.”
Meer schoon vervoer
“Een briljant en tegelijk simpel idee’, vindt wethouder mobiliteit Nermina Kundić (D66). “En het past zo goed bij Arnhem als hotspot voor duurzame energie en duurzame mobiliteit. Een prachtig voorbeeld van hoe je met creatieve innovatie zo’n praktisch concept bedenkt. We streven in Arnhem naar een schonere stad, met meer schoon en stil vervoer. Daar past dit heel goed bij.”
De elektrische laadtegels zijn te vinden op de hoek Bouriciusstraat-Amsterdamseweg, aan de Sonsbeekzijde van Arnhem Centraal. In Arnhem zijn op dit moment vijf ‘hubs’ voor elektrische deelfietsen, deelbakfietsen en deelauto’s. In totaal rijden er daarmee 24 deelfietsen, 8 deelbakfietsen en zo’n 70 deelauto’s door de stad. Kundić verwacht dat dat aantal de komende jaren zal toenemen.
“We zetten flink in op een betere luchtkwaliteit en schoon en stil vervoer. Ruim baan voor de fietser dus, ook voor de elektrische deelfiets!”