26 juni 2026
1 minuut

Arnhem ooit het warmst van Nederland?

Foto: © Arnhemsche Courant

ARNHEM – Het is vandaag bloedheet in Arnhem. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot boven de 35 graden, maar de grens van 40 graden lijkt waarschijnlijk buiten bereik te blijven. Toch roept zo’n tropische dag meteen herinneringen op aan 25 juli 2019, toen Arnhem even de warmste plek van Nederland leek te zijn.

Op het KNMI-meetstation op Vliegbasis Deelen, in de Arnhemse buurtschap Deelen, werd die dag een temperatuur van 42,9 graden gemeten. Daarmee zou het de hoogste temperatuur ooit in Nederland zijn geweest. Het KNMI verklaarde de meting na uitgebreid onderzoek echter ongeldig, waardoor het officiële hitterecord van 40,7 graden op naam bleef staan van Gilze-Rijen.

Opvallende temperatuurpiek

Volgens het KNMI steeg de temperatuur in Deelen binnen ongeveer een half uur van 35,7 naar 42,9 graden, om vervolgens weer snel terug te zakken tot ongeveer 37 graden. Zo’n plotselinge piek past niet bij het normale verloop van de temperatuur en was ook niet terug te zien bij omliggende weerstations.

Daarnaast beschikt het weerstation in Deelen over een onafhankelijke tweede temperatuurmeter. Die registreerde de extreme piek van 42,9 graden niet. Op basis van beide metingen en aanvullend onderzoek concludeerde het KNMI dat de hoofdmeter waarschijnlijk tijdelijk is beïnvloed door een lokale verstoring of technisch probleem. De exacte oorzaak is nooit met zekerheid vastgesteld.

Daardoor bleef niet de meting in Deelen, maar de 40,7 graden in Gilze-Rijen als officieel Nederlands warmterecord in de boeken staan.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Vorige Bericht

Recensie: Restaurant Sonsbeek Paviljoen

Laatste berichten

Recensie: Restaurant Sonsbeek Paviljoen

ARNHEM – Zittend op het ruime terras van Restaurant Sonsbeek Paviljoen, is het niet moeilijk voor te stellen dat op deze plek ooit ‘De Theepit’ was gevestigd. Sinds 1899 was dit een

Arnhem wil koelste binnenstad van Nederland

Arnhem zucht en puft deze dagen onder de hitte. Vooral de binnenstad heeft last van hittestress, want die is een hitte-eiland door de stenige omgeving en het gebrek aan groen en schaduw.
Ga naarBoven