ARNHEM – Er wordt al meer dan twintig jaar over gesproken, maar nu gaat het er dan eindelijk van komen. De gemeente Arnhem heeft concrete plannen om in totaal 350 woningen te bouwen aan de Nijmeegseweg tussen Malburgen-West en Malburgen-Oost.
(Door: Patrick Arink)
In de plannen van de gemeente moeten er zeventien verschillende woonblokken aan de Nijmeegseweg gebouwd worden. Die moeten komen aan de oostkant van de weg. Om dat mogelijk te maken, wordt de Nijmeegseweg verlegd. In de toekomst wordt het oostelijk deel van de Nijmeegse weg verplaatst naar de westkant.
“Het plan is om de Nijmeegseweg te verleggen en zo mogelijk te versmallen, en tevens groen en woningen toe te voegen. De Nijmeegseweg wordt daarmee een boulevard die centraal in de wijk ligt en zo de beide delen van de wijk beter met elkaar verbindt”, aldus de gemeente.
De 350 woningen waar nu over gesproken wordt, is een flinke toename ten opzichte van de eerste ideeën die vorig jaar werden gelanceerd. Toen was er nog sprake van 230 woningen. Dertig procent van de nieuwe woningen zal bestaan uit sociale huurwoningen. De helft van de woningen zal bestaan uit koopwoningen, waarvan ongeveer 85 betaalbare koopwoningen.
Het autoverkeer blijft ook op de ‘nieuwe’ Nijmeegseweg over twee rijstroken per rijrichting beschikken. Gezien de hoeveelheid verkeer over de Nijmeegseweg, kun je je afvragen in hoeverre de nieuwe bewoners last hebben van geluidsoverlast. Volgens een eerste oppervlakkig onderzoek in opdracht van de gemeente valt het mee.
“Alle woningen zijn buiten de kritieke geluidscontouren gelegen”, wordt gemeld in de plannen. Maar heel hard is die conclusie niet, blijkt iets verderop:
“Bij het opstarten van een bestemmingsplan zal nader onderzoek naar de geluidsbelasting worden uitgevoerd.”
Naast woningen, bestaan de plannen ook uit het verder vergroenen van het gebied. Het kruispunt aan het De Monchyplein wordt aangepakt, waardoor ruimte ontstaat om hier een park aan te leggen.
“Mogelijk kan er een ecologische zone gecreëerd worden”, denkt de gemeente.
Het is de bedoeling dat de bestaande bomen langs de weg zoveel mogelijk behouden blijven, maar een aantal bomen zal moeten worden gekapt om de plannen uit te voeren.
Kostbaar
Of de plannen daadwerkelijk worden uitgevoerd, is op dit moment nog onzeker. Allereerst zal de gemeenteraad zich erover moeten uitspreken, maar zelfs dan is uitvoering niet voor honderd procent gegarandeerd. Het probleem zit hem bij de kosten.
“De verlegging van de rijbaan van de Nijmeegseweg van Oost naar West is een kostbare ingreep”, schrijft het college van B&W aan de gemeenteraad. Er is daardoor een groot financieel tekort in de begroting. Die kan voor de helft gedicht worden met een zogeheten Woningbouwimpuls-subsidie vanuit het Rijk. Deze subsidie is bedoeld om de bouw van sociale woningen te realiseren.
Subsidieaanvragen kunnen vanaf 15 februari aanstaande worden aangevraagd. Om die reden benadrukt het college van B&W dat het gewenst is dat de gemeenteraad snel een besluit neemt over het raadsvoorstel. Bovendien wordt het indienen van amendementen afgeraden.
“Hiermee wordt het risico vermeden dat er mogelijk consequenties zijn voor de subsidie.”
Of de raad mee wil werken aan deze gang van zaken zal komende woensdag blijken. Dan bespreekt de gemeenteraad de plannen.
Hieronder:
Dit is zoals de gemeente de woningbouw op de Nijmeegseweg op dit moment voor ogen heeft.