ARNHEM – Waarom wil de gemeente Arnhem per se zoveel woningen en werkplekken realiseren op de Schaapsdrift? Het antwoord op die vraag is te vinden in documenten die de Arnhemsche Courant ontving na haar Woo-verzoek: station Presikhaaf moet volledig getransformeerd worden.
(Door: Patrick Arink)
Het is een vraag die veel mensen al bezighoudt vanaf het moment dat de gemeente Arnhem haar oog heeft laten vallen op de Schaapsdrift als ontwikkel-locatie. Waarom moeten er juist hier zoveel nieuwe woningen en zoveel nieuwe werkplekken gerealiseerd worden?
Het raadsvoorstel bij de startnotitie voor de Schaapsdrift geeft deze motivatie:
“ProRail wil investeren in station Arnhem Presikhaaf, in samenhang met het verbeteren van de kwaliteit van de directe omgeving. Ook heeft Arnhem de ambitie om meer werkgelegenheid voor de stad realiseren. Bovenstaande punten geven aan dat er een stevige ambitie en opgave ligt voor de Spoorzone Arnhem Oost. Met de (gedeeltelijke) herontwikkeling van Schaapsdrift wordt een start gemaakt met het realiseren van deze ambities.”
Dat kun je opvatten als: zowel het station als de omliggende bebouwing kunnen wel een opknapbeurt gebruiken. Niemand die dat zal ontkennen.
Uit een document met de illustere titel ‘Ambitie Gebiedsvisie’, dat naar boven kwam bij het Woo-verzoek van de Arnhemsche Courant, blijkt echter dat de plannen een heel eind verder gaan dan alleen het opknappen van station Presikhaaf en omgeving.
Mobiliteitshub
“De beoogde transformatie en verdichting is enkel te verantwoorden wanneer de bereikbaarheid van het gebied wordt vergroot”, wordt in de Ambitie Gebiedsvisie gemeld.
“Het station Presikhaaf is het belangrijkste knooppunt in het gebied en is daarmee het centrale punt in de gebiedsvisie. Voor de binnenstedelijke verdichtingsstrategie van Arnhem en de verwachte groei van de Kenniscampus komt er meer druk te staan op het station Presikhaaf.”
“Hiernaast zijn met het provinciaal besluit om geen nieuw station Oost te realiseren, alle ogen gericht op station Presikhaaf. Het station moet in de toekomst meer reizigers gaan verwerken.”
“Een stationsgebouw kan bijdragen aan de herkenbaarheid en oriëntatie van de omgeving. Het stationsgebouw en perrons wordt in verschillende vormen verkent. Hiervoor wordt gezamenlijk gekeken naar passende referentie stations.”
Eén van die referentiestations is station Amsterdam Zuid. Andere stations waar in een schaalstudie naar gekeken is zijn onder andere station Rotterdam Alexander en station Ede-Wageningen.
De genoemde stations zijn stuk voor stuk Intercity-stations. ProRail heeft vorig jaar een streep gezet door de ambitie van de gemeente Arnhem om ook station Presikhaaf te upgraden tot Interctiy-station. Maar die gedachte is nog niet losgelaten door de gemeente Arnhem, blijkt uit een pagina met afwegingen in ‘Ambitie Gebiedsvisie’:
“Wel of niet een IC station (rijks bijdrage?). Let op, IC station is meer fietsparkeren,
meer auto bewegingen en mee bus.”
Kortom: nu station Arnhem Oost is afgeblazen móét station Arnhem Presikhaaf in de visie van de gemeente de plek worden waar een mobiliteitshub komt. En om zo’n hub mogelijk te maken, moet het aantal reizigers fors omhoog.
Uitbreiden plangebied
De gewenste transformatie van station Presikhaaf is de belangrijkste reden dat er in de startnotitie voor de Schaapsdrift meer woningen en werkplekken genoemd worden dan er in het plangebied passen. De komst van 500 woningen op de Schaapsdrift zou neerkomen op 75 woningen per hectare. De wijk met de hoogste woningdichtheid in Arnhem is het Spijkerkwartier met 52 woningen per hectare.
(De ambitie die in de startnotitie staat is minimaal 500 woningen én 500 werkplekken. Maximaal moten dat 1.000 woningen en 1.000 werkplekken zijn.)
De gewenste transformatie van station Presikhaaf is ook de reden dat er gekeken wordt of het plangebied niet uitgebreid kan worden met nieuwbouw in Plattenburg en het deels bebouwen van Park Presikhaaf, waar de Arnhemsche Courant gisteren over schreef.
Het uitbreiden van het plangebied is de enige manier om de aantallen die in de startnotitie staan te halen.
De Woo-documenten laten zien dat de plannen en ideeën van de gemeente een heel stuk verder gaan dan wethouder Bouwkamp tot nu toe wil toegeven.
Post Scriptum
De plannen gaan hoogstwaarschijnlijk nog een eind verder dan nu al duidelijk is geworden. Allereerst krijgt de Arnhemsche Courant nog meer dan 800 documenten die te maken hebbben met de Schaapsdrift. Verder gaat de gemeente Arnhem ruim over de schreef in het weglakken van informatie in de Woo-documenten dan de wet toestaat.