ARNHEM – Wethouder Cathelijne Bouwkamp (GroenLinks) heeft de stedebouwkundigen bij het ontwerp voor de Schaapsdrift een heel andere opdracht meegegeven dan de gemeenteraad haar had opgedragen. Dat is de belangrijkste conclusie van de eerste vergadering in de gemeenteraad over de Gebiedsvisie.
(Door: Patrick Arink)
Behoud van de bestaande woningen dient het uitgangspunt te zijn bij het opstellen van een Gebiedsvisie voor de Schaapsdrift. Dat is de opdracht die de gemeenteraad wethouder Bouwkamp eerder dit jaar meegaf via een amendement dat raadsbreed gesteund werd.
Bij de presentatie van de Gebiedsvisie bleek al dat er, als het aan Bouwkamp ligt, toch flink gesloopt moet worden.
“Volgens deze gebiedsvisie kunnen enkele woningen niet behouden blijven”, staat eufemistisch in het plan.
Op een totaal van 225 woningen wil de gemeente maar liefst 73 bestaande woningen op de Schaapsdrift slopen: 25 koopwoningen en 48 sociale huurwoningen. Dat is niet “enkele woningen”. Dat is eenderde van het totaal.
Tijdens een technische sessie wilde de gemeenteraad gisteren van stedebouwkundige Ivar Branderhorst weten of dat echt niet anders kan.
“Natuurlijk kan het anders”, antwoordde Branderhorst. “Je kunt alle woningen op de Schaapsdrift behouden, maar dan kun je niet alle ambities waarmaken. Behoud van woningen was niet onze opdracht. Wij hebben de opdracht gekregen om alle ambities waar te maken in het ontwerp.”
Het is een mededeling die komende weken nog wel een staartje zal krijgen. Een wethouder die de opdracht van de raad negeert en star haar eigen koers blijft varen is niet iets waar een gemeenteraad normaal gesproken positief op reageert.
Station Presikhaaf
De gehele gemeenteraad, oppositie én coalitie, stelde kritische vragen aan Branderhorst. Hoe zit het bijvoorbeeld met de plannen van ProRail ten aanzien van station Presikhaaf, wilde Giovanni Visser (PvdA) weten.
“Ik begrijp dat ProRail onderhoudswerkzaamheden wil doen en een lift wil plaatsen, maar als illustratie in de Gebiedsvisie zie ik een overkapping en stopt er een Intercity. De realiteit is volgens mij dat dat nooit gaat gebeuren. Er wordt zelfs gesproken over opheffing.”
“Die overkapping is inderdaad volledig ons idee”, gaf Branderhorst toe. “ProRail zitten nu in een onderhoudsprogramma. Maar als we 20 jaar vooruit kijken, is het belangrijk dat ProRail zich uitspreekt over perronverbreding aan de zuidkant. Maar ik kan natuurlijk niet voor ProRail spreken.”
Het is een mager antwoord waaruit blijkt dat de ambities van de gemeente met station Presikhaaf mijlenver af staan van de ambitie van ProRail met het station. Zie ook dit eerdere artikel van de Arnhemsche Courant: Tekst en uitleg over de foute frames in de Schaapsdrift-discussie.
Zwaarwegende redenen
Kritiek was er ook op de “zwaarwegende redenen” die in de Gebiedsvisie worden aangevoerd om sloop van woningen te rechtvaardigen. Er wordt een rijtje van zes argumenten genoemd die volgens de gemeente gezamenlijk zwaarwegend zijn.
“Als je alle punten bij elkaar optelt, geeft dat toestemming om eigenlijk altijd te slopen”, merkte Hans Eliëns (PvdD) scherp op. “Want al die punten bij elkaar zijn natuurlijk altijd zwaarwegend.”
Het was een opmerking waar stedebouwkundige Branderhorst niet echt een antwoord op had.
“We hebben de ruimte nodig”, was het simpele antwoord.
Innoforte
Na de technische sessie door Branderhorst, bestond het tweede deel van de vergadering over de Schaapsdrift uit een ronde tafelgesprek met bewoners en ondernemers. Daarbij was ook een vertegenwoordiger van zorgcentrum Innoforte aanwezig.
Stefani Hilferink van Innoforte bevestigde wat de Arnhemsche Courant eerder al concludeerde in het artikel Innoforte wil zelf de regie houden bij ontwikkeling van de Schaapsdrift.
Hoewel er in de Gebiedsvisie van wordt uitgegaan dat Innoforte nieuwbouw gaat realiseren, heeft Innoforte daar nog altijd geen besluit over genomen.
“Er liggen drie ontwerpen. Twee ontwerpen gaan uit van nieuwbouw, en één ontwerp gaat uit van renovatie van het bestaande pand”, aldus Hilferink. “We bepalen pas in het eerste kwartaal van volgend jaar welke keuze wij maken. De Raad van Commissarissen komt in maart bij elkaar.”
Die keuze is hoogstwaarschijnlijk na het moment dat de gemeenteraad besluit over de Gebiedsvisie. Wanneer Innoforte in maart besluit tot renovatie, kan de Gebiedsvisie zoals hij er nu ligt de prullenbak in.
Welke keuze Innoforte maakt, is deels afhankelijk van de financiën. Maar er speelt meer mee. Hilferink gaf aan dat Innoforte grote bezwaren heeft tegen de parkeeroplossing die de gemeente voorstelt in de Gebiedsvisie.
Als het aan de gemeente ligt, wordt er door medewerkers en bezoekers van Innoforte geparkeerd in de parkeerhub die 300 meter verderop is bedacht. Innoforte wil het liefst inpandig of in de directe omgeving van Vreedenhoff voldoende parkeergelegenheid hebben.
Bewoners
Bewoners en ondernemers van de Schaapsdrift waren ook dit keer weer in grote getale aanwezig. Alweer. Voor de 14e keer sinds het opleggen van de Wvg. Kalm, redelijk en bovenal met inhoudelijke argumenten gingen zij het gesprek met de gemeenteraad aan.
Bewoners zijn niet te spreken over de nieuwe versie van de Gebiedsvisie die de gemeente een paar weken geleden naar buiten heeft gebracht. De nieuwe versie is wel aan de gemeenteraad gestuurd, maar bewoners wisten van niets, tot een paar uur voor de vergadering.
Angelique Jansen: “Ik kwam er toevallig vanmiddag achter.”
Meerdere bewoners meldden dat zij geen tijd hadden om de nieuwe versie van de Gebiedsvisie voor aanvang van de vergadering door te nemen.
“Het is en blijft een grote schande hoe de communicatie verloopt”, aldus de bewoners.
Misleid
“Worden wij wel serieus genomen?”, vroeg Angelique Jansen zich af. “De bewoners hebben zich steeds netjes en transparant opgesteld. Dit zie ik niet terug in de opstelling van de gemeente. Helaas. Het had zo’n mooi gemeenschappelijk plan kunnen worden als iedereen eerlijk, open en transparant was geweest.”
Liesbeth Kruijsen: “Bouwen doe je in deze mooie stad mét je bewoners. Je zoekt met elkaar naar oplossingen. Nooit is er vanuit onze kant terughoudendheid geweest qua inzet, flexibiliteit en creativiteit. Nooit hebben we geroepen ‘not in my back yard’. In welke wijk in Arnhem krijg je zoveel medewerking in meedenken? Ik hoor het graag van jullie.”
Meerdere bewoners gaven aan dat zij zich misleid voelen door wethouder Bouwkamp.
Kruijsen: “Bijna twee jaar lang hebben we gehoopt dat de wethouder in zou zien dat je water bij de wijn moet doen, maar elke vergadering werd de kluwen van list en bedrog dikker en was het niet meer op waarheden te toetsen. Ik heb geen enkel vertrouwen meer.”
Ronny Rouwenhorst: “Als er een plan ligt dat de steun heeft van bewoners, kunnen we tempo maken. Als het gebeurt op de manier die de wethouder voorstelt, gaan we een traject in van jarenlang procederen. Dan sta ik over tien jaar weer hier als inspreker. Waarschijnlijk murw gebeukt, maar waarschijnlijk ook nog net zo strijdbaar.”
De gemeenteraad praat woensdag 17 januari verder over de Gebiedsvisie. Een besluit is pas te verwachten in februari volgend jaar. Dat is een jaar later dan de planning van de gemeente. De Wvg vervalt van rechtswege op 31 mei 2025. Voor die datum moet er een goedgekeurd omgevingsplan liggen. In het huidige tempo wordt die deadline bij lange na niet gehaald.