Niet de auto, maar de mens staat voorop in het nieuwe mobiliteitsplan van de gemeente

/

ARNHEM – We gaan bijna overal van 50 km per uur naar 30 km per uur, het aantal rijstroken op de Centrumring wordt teruggebracht en er komt meer ruimte voor fietsers en wandelaars. Dat zijn een aantal van de voorgenomen maatregelen in het nieuwe mobiliteitsplan van de gemeente.

(Door: Patrick Arink)

Bijna twee jaar is er gewerkt aan het Duurzaam Mobiliteitsplan. Gisteren werd het plan met een nieuwe visie op mobiliteit naar buiten gebracht. In totaal staan er in het plan meer dan 100 maatregelen. Die moeten er voor zorgen dat Arnhem in de toekomst zowel bereikbaar als leefbaar blijft.

“Om Arnhem bereikbaar, gezond en groen te houden, moeten we actie ondernemen. Lopen, fietsen en openbaar vervoer worden belangrijker”, aldus wethouder Nermina Kundic (D66) van Mobiliteit. “In plaats van de auto staat de mens centraal. Hiermee faciliteren we de wens die veel inwoners hebben.”

Verlagen maximumsnelheid


De belangrijkste maatregel die in het Mobiliteitsplan genomen wordt, is het terugbrengen van de maximumsnelheid. 30 km per uur wordt de nieuwe standaard op vrijwel alle wegen in Arnhem, óók op de Centrumring.

“De snelheidsverlaging draagt bij aan een leefbare stad”, wordt als uitleg gegeven. “Een lagere snelheid zorgt voor minder geluidsoverlast, vermindert het gebruik van de wegen in Arnhem door doorgaand verkeer en creëert een rustigere en meer plezierige leefomgeving.”

Enkel een bordje neerzetten met een lagere snelheid is niet voldoende, realiseert de gemeente zich. Daarom wordt op veel plaatsen de weginrichting veranderd. Wegversmallingen, andere bestrating en de aanleg van groen zijn maatregelen die automobilisten als het ware dwingen om hun snelheid aan te passen.

Voor bussen blijft de maximumsnelheid op busbanen gehandhaafd op 50 kilometer per uur.

Minder rijstroken op de Centrumring

Onderdeel van de snelheidsverlaging is het verminderen van het aantal autorijstroken op verschillende plekken in de stad, bijvoorbeeld op de Centrumring. De Centrumring moet in de toekomst bestaan uit slechts één rijstrook. De gemeente wil hiermee bereiken dat de barrièrewerking van de Centrumring kleiner wordt en dat de singels weer een stadsboulevard worden die tot minder overlast leidt.

Andere locaties waar de gemeente rijstroken wil weghalen zijn de John Frostbrug, de Nelson Mandelabrug, de Nijmeegseweg en de Eldenseweg.
“Hiermee beperken we de ruimte voor de auto en wordt het minder aantrekkelijk om door onze stad te rijden, maar blijft het centrum wel bereikbaar”, stelt het Mobiliteitsplan.

Gereguleerd parkeren

Ook op het gebied van parkeren stelt de gemeente grote veranderingen voor. Want:
“De geparkeerde auto neemt in woonwijken veel ruimte in en dat wordt groter door groeiend autobezit.”

De parkeerdruk leidt in een aantal wijken in Arnhem Noord nu al tot problemen en overlast. Om die reden wil de gemeente komende jaren het aantal auto’s verminderen. Eén van de manieren waarop de gemeente dat voor elkaar wil krijgen, is door het invoeren van gereguleerd parkeren waarbij bewoners een parkeervergunning kunnen aanvragen.

“We starten hiermee in wijken waar de overlast het grootst is” staat in het Mobiliteitsplan. “Hierbij is de eerste parkeervergunning (bijna) gratis. We beperken het aantal vergunningen per adres tot maximaal 2. Dit geldt alleen voor nieuwe bewoners. Voor bestaande bewoners komt een overgangsregeling.”

De bouw van zogeheten hubs op verschillende plekken in de stad moet ervoor zorgen dat automobilisten eenvoudig kunnen overstappen op de fiets en het openbaar vervoer.

Voetganger op 1

Al die maatregelen om de rol van de auto fors terug te dringen, bieden de ruimte om voetgangers en fietsers een grotere rol te geven.
“Lopen is de meeste ruimte-efficiënte manier van verplaatsen”, aldus de gemeente. “Wanneer meer mensen lopen krijg je schonere en stillere straten. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar maakt de buurt ook aangenamer om in te wonen.”

En dus wil de gemeente meer wandelpaden aanleggen. Bovendien wil de gemeente lopen stimuleren door het bewustzijn te vergroten over de voordelen van lopen.
“Daarnaast benadrukken we het belang van zichtbaarheid en bewustwording”, staat in het Mobilteitsplan te lezen. “We willen maatregelen in de schijnwerpers zetten door verbeteringen visueel op straat te tonen.”

Nieuwe fietsbruggen

Naast meer ruimte voor voetgangers, is er in de plannen ook veel aandacht voor fietsers. Om fietsen tussen Arnhem Zuid en Arnhem Noord te bevorderen, komen er twee nieuwe fietsbruggen bij. Ter hoogte van de Oldebarneveldtstraat komt een fietsbrug naar Malburgen. Langs de spoorbrug bij Mariëndaal komt een fietsbrug die Arnhem West moet verbinden met Schuytgraaf.

Arnhem kent al veel fietspaden, maar dat netwerk wordt de komende jaren fors uitgebreid met nieuwe fietspaden. Om fietsen comfortabeler te maken, worden bestaande fietspaden met klinkers vervangen door asfalt.

Om fietsen nog aantrekkelijker te maken, wil de gemeente het oponthoud bij verkeerslichten voor fietsers terugbrengen:
“Op de meeste verbindingen krijgt de fietser meer voorrang en is het verkeerslicht vaker groen.”

De gemeente wil het aantal fietsenstallingen en het aantal fietsnietjes uitbreiden. Elke fietsrit begint en eindigt immers op een plek om de fiets te stallen. Als het aan de gemeente ligt liggen bewaakte gratis fietsparkeervoorzieningen bij voorkeur direct aan de belangrijkste fietsroutes. Die fietsenstallingen moeten ruime openingstijden krijgen.

Twintig jaar

Het duurt nog even voor de gemeente alle plannen uit het Mobiliteitsplan gerealiseerd heeft. In totaal trekt de gemeente hier twintig jaar voor uit. De komende twee jaar worden vooral projecten gerealiseerd die al in voorbereiding zijn.

Belangrijkste project hierbij is de centrumring.
“Deze vormt momenteel een grote barrière en leidt tot veel verkeershinder”, aldus de gemeente. “We willen daarom binnen 2 jaar tot een herinrichting van de centrumring komen. Het gaat dan om de korte termijn aanpak om de grootste knelpunten aan te pakken.”

In de jaren erna zullen veel nieuwe maatregelen uit het Mobiliteitsplan in fases worden uitgerold.

De gemeente heeft een globale inschatting gemaakt van de kosten van het Mobiliteitsplan. In twintig jaar tijd kost het uitvoeren van alle maatregelen maar liefst 550 miljoen euro. Dat komt neer op een bedrag van 27,5 miljoen euro per jaar.

Post Scriptum

Dit artikel geeft een overzicht van de belangrijkste maatregelen, maar niet van alle maatregelen die de gemeente van plan is. Alle maatregelen, plus de toelichting van de gemeente zijn te vinden in het Duurzaam Mobiliteitsplan dat via onderstaande link is te downloaden:
https://arnhem.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Document/8e3ba229-f366-4fcb-955e-6f3154d48d66?documentId=e2de0dec-7805-4ce0-b6f2-f2a1e769f942&agendaItemId=962b1a2a-9b45-40e6-bfae-bd4b30dd5d5a

Ook interessant:
Prof. Dr. Marco te Brömmelstroet vindt dat we radicaal anders moeten kijken naar de manier waarop we onze straten inrichten: We reizen met z’n allen steeds sneller, maar we komen geen seconde eerder thuis.
“De straat moet weer de plek zijn waar kinderen kunnen spelen”