Sonsbeek-kunst op AKU Fontein: ‘sekswerk is eerlijk werk’

/

ARNHEM – ‘Sekswerk is eerlijk werk’. Die tekst in metershoge neonletters is deze zomer te zien in het Engels bovenop de pergola achter de AKU Fontein. De tekst is een kunstwerk van de Amerikaanse kunstenaar Olu Oguibe. Het kunstwerk maakt onderdeel uit van de Sonsbeek beeldententoonstelling, die op 2 juli aanstaande van start gaat.

De Sonsbeek beeldententoonstelling wordt voor de twaalfde keer gehouden en geldt als de grootste inernationale tentoonstelling voor kunst in de openbare ruimte. Aanvankelijk zou de beeldententoonstelling vorig jaar al gehouden worden, maar in verband met corona werd de twaalfde editie een jaar uitgesteld.

In totaal werken 37 kunstenaars mee aan deze editie van de beeldententoonstelling. De beelden zijn te zien op dertien verschillende locaties in de stad, van Zypendaal tot de Eusebius. En dus ook bovenop de AKU Fontein, zelf ook een kunstwerk.

De organisatie heeft ‘arbeid’ als centraal thema gekozen.
“Dit is een thema dat ruimte wil bieden aan andere verhalen en anders geleefde realiteiten op verschillende niveaus”, aldus de organisatie. De tekst ‘Sexwork is honest work’ bovenop de AKU Fontein past binnen dat thema.

Olu Oguibe werd voor zijn kunstwerk geïnspireerd door een moord in Zuid Afrika die daar veel stof deed opwaaien. Sekswerkster Nokuphila Kumalo werd in Woodstock, een voorstad van Kaapstad, doodgeschopt door een vermoedelijke klant.

Aan de hand van beelden van bewakingscamera’s werd de moordenaar opgepakt. Dat bleek de in Zuid Afrika bekende schilder en fotograaf Zwelethu Mthethwa te zijn. Mthethwa werd veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf.

Arnhemmers zien in de tekst boven de AKU Fontein misschien niets meer dan dat. Maar volgens de organisatie van de beeldententoonstelling zit er heel veel meer achter.

“Het werk van Oguibe ontvouwt verschillende noties van sekswerk in Europa en specifiek Nederland. Het onderzoekt de samenvloeiing van moraliteit, legaliteit en kapitaal rond sekswerk, onderzoekt de historische ontkenning van deze vorm van arbeid als werk en onderzoekt de complexiteit ervan als migranten- of contractarbeid.”