Welke moet het worden? Vijf ideeën om de binnenstad mooier te maken

/

ARNHEM – Eigenlijk zou je ze natuurlijk allemaal uit moeten voeren, maar er kan maar één winnaar gekozen worden. Platform Binnenstad Arnhem (PBA) organiseert een challenge: wat is jouw cadeau voor de stad? Uit alle inzendingen zijn vijf ideeën geplukt waar nu op gestemd kan worden.

Uit de ruim vijftig ideeën die afgelopen tijd werden ingezameld, koos een jury onder leiding van wethouder Jan van Dellen (VVD) vijf goede, uitvoerbare ideeën.
Tot 1 november kan er gestemd worden om de winnaar te bepalen. Het winnende idee zal worden uitgevoerd. De nummers 2 tot en met 5 ontvangen een tegoedbon.

De vijf genomineerden zijn:

Teisje Haarman: Sporten en spelen in de binnenstad.
Teisje wil van de hele binnenstad een grote speeltuin maken. Op elf plekken waar een speeltoestel past of een spel op de grond geschilderd kan worden. De jury was verrast toen zij na de selectie ontdekte dat de bedenker van het plan pas negen jaar oud is.

Jos Vecht: Triomfboog Zypse Poort.
Het idee is om de mooie vorm van de Zypse Poort te voorzien van een prachtige ‘Italiaanse’ plafondschildering. Deze Arnhemse Sixtijnse Kapel is voor zowel inkomend als uitgaand verkeer en voetgangers een lust voor het oog.

Jannet Otten: Groen, Creatief + vrij.
Jannet heeft het plan om saaie gevels en (bijna) blinde muren met verticaal groen te bekleden. Dit leidt niet alleen tot een aangename aanblik maar eveneens tot een beter stadsklimaat en CO2-absorptie.

Bart Lucassen : De stad, het kind.
Dit idee richt zich op het Gele Rijdersplein en wil daar ‘click and play’ speelobjecten plaatsen die in alle seizoenen te gebruiken zijn. Ze kunnen verwijderd worden bij evenementen. Dat is van belang omdat het Gele Rijdersplein een van de weinige plekken is in de binnenstad die als evenementenlocatie is aangewezen. Hij wil Arnhemse ontwerpers betrekken bij het ontwerp.

Jason Gwen: Change 2.0.

Een pleidooi om lege winkelpanden in de binnenstad beschikbaar te stellen aan iedereen die daar iets wil proberen. Gedurende één maand kunnen ze tegen een geringe vergoeding hun product aan de man brengen. Deze pop-upstores zorgen voor constante verrassing voor bezoekers.

Aanleiding voor de Challenge is het vijfjarig bestaan van Platform Binnenstad Arnhem waarin alle stakeholders van de binnenstad verenigd zijn.
PBA is een samenwerking van: OndernemersKontakt Arnhem, Vereniging City Centrum Arnhem, Koninklijke Horeca Nederland afdeling Arnhem, Hotel Overleg Regio Arnhem, Cultuur Netwerk Arnhem en Vereniging van Eigenaren Citycenter Arnhem.

Vorige artikel

Geen vuurwerkverbod in Arnhem met oud en nieuw

Volgende artikel

Raad van State vraagt advies over Stadsblokken-Meinerswijk

Tip: