Een besneeuwd Sonsbeek, vanochtend vroeg. (Foto: Marco Derksen/Twitter.)

Arnhemse parken krijgen een impuls

/

ARNHEM – Sonsbeek, Zijpendaal en Gulden Bodem worden opnieuw ingericht om de parken klimaatbestendiger te maken. Minder asfalt, meer waterberging en een betere toegankelijkheid voor mensen met een beperking zijn een paar van de voorstellen van de gemeente in de nieuwe Parkenvisie.

(Door: Patrick Arink)

De voorgenomen maatregelen moeten ervoor zorgen dat de parken klimaatbestendiger, biodiverser en gastvrijer worden. De gemeente heeft een strategie ontwikkeld die hitte, droogte en wateroverlast tegengaat, en de biodiversiteit vergroot.

“Om de parken klimaatbestendiger te maken, gaan we zorgen dat de bodem meer water kan vasthouden om wateroverlast in lager gelegen gebieden te beperken”, aldus Wethouder Marco van der Wel (Partij voor de Dieren).
“Dit doen we door natuurvolgend bosbeheer, aanplanten van bosranden, natuurinclusieve landbouw en het vervangen van asfalt door halfverharding.”

De gemeente verwacht dat de maatregelen er ook toe leiden dat biodiversiteit vergroot wordt, met meer vlinders, bijen en andere insecten. Waar mogelijk worden boomsoorten meer gemengd.

Herinrichting

Sommige verkeerssituaties worden anders ingericht. De oversteekplaatsen aan de Parkweg worden verbeterd om meer groene aansluiting tussen Sonsbeek en Zijpendaal te creëren. Het plan om de Parkweg af te sluiten voor autoverkeer is van de baan, in ieder geval voorlopig.

De Parkweg wordt ingericht als een autoluwe landschappelijke weg met veel ruimte voor fietsers en voetgangers. De gemeente wil na 1 jaar evalueren en verkennen of het wenselijk en mogelijk is om de Parkweg daarna alleen nog toegankelijk te maken voor bestemmingsverkeer en hulpdiensten.

Niet alleen auto’s, maar ook fietsers krijgen minder ruimte als het aan de gemeente ligt.
“Fietsen was en blijft verboden”, schrijft de gemeente in de Parkenvisie.

Rondom de Molenplaats en het Watermuseum komt meer ruimte voor natuur en natuureducatie, met een nieuwe poort naar het museum en verbeterde toegankelijkheid voor mindervaliden. Daarnaast wil de gemeente de Barokke terrassenlaan in Zijpendaal herstellen en het drijvend podium ’t Vlot aanpassen zodat het beter bij het park past.

Kritiek

De nieuwe Parkenvisie moet nog worden goedgekeurd door de gemeenteraad. Niet alle partijen in de gemeenteraad zijn even enthousiast. Zo heeft de VVD wel wat vragen.

Is het college op de hoogte van de fietsroute langs kunstwerken in Sonmsbeek die dwars door het park gaat, wil de VVD bijvoorbeeld weten.
“Is het college op de hoogte van andere fietsroutes die door het park gaan, die vermeld worden op verschillende websites en die over de ‘hoofdwegen’ in het park gaan? Worden al deze routes verboden?”

De VVD heeft ook vragen over het drijvende vlot in de grote vijver in Sonsbeek.
“In de visie staat dat het Vlot niet in de parkarchitectuur past. Wat zijn de kaders voor ‘parkarchitectuur’ en wat is de reden dat het vlot, dat daar al ruim 30 jaar ligt, niet meer passend is?”

Wanneer de Parkenvisie in de gemeenteraad behandeld wordt is nog niet bekend.