Het Sprookjesfestival is één van de evenementen die door de Arnhem Ambassadeurs ondersteund werd.

De Arnhem Ambassadeurs en de ontembare wil om Arnhem te promoten

//

Jarenlang konden evenementen in de stad rekenen op de warme steun van de Arnhem Ambassadeurs. Dit jaar zet de stichting een punt achter haar activiteiten. Henk Ramautar en Bert de Jong, twee leden en voorzitters van het eerste uur, kijken voldaan terug.

(Door: Patrick Arink)

“We zijn in 2006 begonnen, maar de kiem van de Arnhem Ambassadeurs ligt eigenlijk een paar jaar ervoor”, vertelt Henk Ramautar. “De gemeente had toen het Arnhems Evenementen Platform opgericht. Wethouder Inez Peijnenburg gaf toen aan dat de betrokkenheid van ondernemers in Arnhem achteruit ging. Voor ons was dat aanleiding om de Arnhem Ambassadeurs op te zetten om de betrokkenheid bij evenementen en promotie van de stad te vergroten.”

Het idee achter de Arnhem Ambassadeurs is simpel: richt een club op van betrokken Arnhemse ondernemers die 1.500 euro bijdrage per jaar betalen. Gebruik die bijdrage om evenementen en andere initiatieven in de stad financieel te ondersteunen.

Bert de Jong: “We hebben vanaf 2006 meer dan vijftig verschillende initiatieven een bijdrage gegeven. Soms was dat eenmalig, soms voor meerdere jaren, maar nooit structureel. Ons doel was altijd om dingen een zetje in de rug te geven. Na een paar jaar moesten ze het doen zonder onze hulp.”

Henk Ramautar: “Zeker in de eerste jaren was steun vanuit de Arnhem Ambassadeurs voor veel organisaties een welkome aanvulling. We zaten toen midden in de financiële crisis. Veel subsidies werden stopgezet of gekort door bezuinigingen. Dat leidde er toe dat er ook niet zo heel veel evenementen georganiseerd werden. Bovendien: ondersteuning is één ding maar hoe waardevol is het dat Arnhem promotie ook via mond-op-mond naar andere ondernemers gaat. Betere stadspromotie kun je bijna niet hebben.”

Sprookjesfestival

Met in de gloriejaren meer dan zestig leden, hadden de Arnhem Ambassadeurs ieder jaar een behoorlijk bedrag om te geven aan organisaties in Arnhem. Vanaf 2006 werd er in totaal een bedrag van meer dan een half miljoen euro geschonken aan een veelvoud aan grote en kleine evenementen. Van Bridge to Liberation tot de Mode Biënnale en van een stripbeurs tot Ruimtekoers.

“Ik wil onszelf niet teveel op de borst kloppen, maar we hebben aan de wieg gestaan van zowel het Sprookjesfestival als de bmx-baan op Papendal”, vertelt Bert de Jong. “In 2008 wilde Karin Terwisse beginnen met het Sprookjesfestival. Maar ze had geen geld. Wij hebben haar toen een bijdrage gegeven van 10.000 euro. Omdat wij geld gaven, kwamen andere geldschieters daarna ook over de brug. Ook het World Streetpainting Festival is op die manier begonnen.”

Eenzelfde verhaal deed zich voor met de bmx-cross op Papendal.
Henk Ramautar: “In 2011 hebben wij de bouw van de bmx-baan op Papendal Arnhem mede mogelijk gemaakt en hebben BMX-events 2 keer financieel ondersteund.
De BMX baan geniet sinds 2008 de Olympische status. Olympiërs die meededen tijdens de Olympische Spelen 2012 in Londen, konden nu trainen op de bmx-baan op Papendal.”

De Arnhem Ambassadeurs hebben Introdans altijd een warm hart toegedragen.
“Tussen Introdans en ons was een goede wisselwerking”, aldus Henk Ramautar. “We hebben regelmatig voorstellingen van Introdans ondersteund. In ruil daarvoor konden we met de Arnhem Ambassadeurs de generale repetities bezoeken. Dat is natuurlijk leuk, maar het idee erachter was dat de ambassadeurs die voorstelling vervolgens gingen promoten in hun eigen netwerken.”

Citymarketing

Vrijwel al het geld dat door de leden werd binnengebracht door contributie werd besteed aan het ondersteunen van initiatieven in de stad.

Bert de Jong: “We organiseerden één keer per jaar een borrel, maar voor de rest hebben we al het geld gebruikt om organisaties te steunen. Er was ook geen vergoeding voor het bestuur. Wat we bovendien vaak deden is dat we die borrel hielden bij een nieuwe ambassadeur die zich net had aangemeld. Daarmee kon deze ambassadeur dan ook zijn onderneming promoten.”

De officiële omschrijving van de activiteiten van de Arnhem Ambassadeurs luidt: het stimuleren van publieksevenementen en stadspromotionele activiteiten die de positieve uitstraling van Arnhem bevorderen.

“Citymarketing is altijd ons belangrijkste doel geweest”, licht Henk Ramautar toe. “Als honderd mensen naar een evenement in Arnhem komen en vertellen hoe mooi en leuk Arnhem is, dan heeft dat een positief effect. Toen we in 2006 begonnen was net de VVV op het Stationsplein gesloten, waardoor de promotie van Arnhem minder aandacht kreeg.”

“Vergeet ook niet: toen wij begonnen bestond stichting Citymarketing nog niet”, vult Bert de Jong aan. “Citymarketing heeft onze rol feitelijk overbodig gemaakt.”

Cuypershuisje

De komst van Citymarketing is volgens De Jong echter niet de reden dat de Arnhem Ambassadeurs afgelopen jaar aankondigden dat er een punt wordt gezet achter de activiteiten.
“We hebben twee coronajaren gehad waarin evenementen niet mogelijk waren. Het heeft er ook toe geleid dat een aantal leden zijn opgestapt. Nadat de beperkingen door de coronapandemie werden opgeheven, realiseerden we ons dat we eigenlijk te weinig leden hebben om succesvol door te kunnen gaan. Het is een goed moment om te stoppen.”

De Arnhem Ambassadeurs hebben nog 10.000 euro in kas. Het huidige bestuur, bestaande uit Wim Deesveld, Robert Derksen, Desirée Rijkaart van Capellen, Pieter Sonneveld en Bert de Jong, besloot dat geld te schenken aan de Eusebius voor het herstel van het Cuypershuisje. Afgelopen jaar werd ontdekt dat een bijgebouw van de Eusebius, waar jarenlang de toiletten waren gevestigd, is ontworpen door architect Joseph Cuypers. Cuypers ontwierp ook de Bavo-kathedraal in Haarlem.

Het ‘Cuypershuisje’ is in slechte staat. Voor restauratie en herstel is ongeveer 100.000 euro nodig.
“We hopen dat de 10.000 euro die wij schenken andere geldschieters over de streept trekt om ook een donatie te doen” aldus Henk Ramautar.“

Met de donatie aan het Cuypershuisje komt een eind aan de activiteiten van de Arnhem Ambassadeurs.
“Het is eigenlijk wel mooi”, vindt Bert de Jong. “De cirkel is mooi rond op deze manier. De eerste bijeenkomst van de Arnhem Ambassadeurs was in de Eusebius. Het is dus passend dat we ook afsluiten met de Eusebius.”

De activiteiten van de Arnhem Ambassadeurs mogen dan stoppen; dat wil niet zeggen dat de club echt weg is.
Henk Ramautar: “Dit hoofdstuk sluiten we af, maar er is met elkaar een gevoel van verbondenheid ontstaan die niet opeens weg is. Als ambassadeurs zijn we een beetje familie van elkaar. We hebben allemaal een ontembare wil om Arnhem te promoten. Dat blijft.”