Gemeente wil chaos van fietsen in de binnenstad oplossen

/

ARNHEM – Meer en betere fietsparkeerplaatsen en meer duidelijkheid over waar je wel en niet mag fietsen moeten ervoor zorgen dat de fietschaos in de binnenstad tot het verleden gaat behoren. Dat is het doel van een fietsparkeersplan waar de gemeenteraad zich over buigt.

(Door: Patrick Arink)

De fietschaos in de binnenstad is veel mensen al jarenlang een doorn in het oog. Bij gebrek aan voldoende fietsparkeerplaatsen, staan veel fietsen in de binnenstad op plekken waar dat niet mag. Bovendien zorgen fietsers in de winkelstraten met regelmaat voor irritatie.

Een nieuw fietsparkeerplan moet aan die ellende een einde maken. De gemeenteraad vraagt al jaren om oplossingen. In het parkeerplan dat nu gepresenteerd wordt, worden een aantal moties van de gemeenteraad in één klap behandeld.

Vier bewaakte fietsenstallingen

Zo werd in 2018 via een motie al gevraagd om meer bewaakte fietsenstallingen in de (zuidelijke) binnenstad. In het fietsparkeerplan wordt uitgegaan van vier bewaakte stallingen aan de rand van het centrum.

Naast de bestaande fietsenstallingen op het Johnny van Doornplein en op het Gele Rijdersplein, komen er nog twee fietsenstallingen bij. De gemeenteraad stemde eerder al over een nieuwe bewaakte fietsenstalling tegenover Rozet. Daarnaast moet er ook aan de oostkant van de binnenstad een nieuwe fietsenstalling gerealiseerd worden. De gemeente is op zoek naar een locatie.

Bovendien wil de gemeente de openingstijden van deze bewaakte fietsenstallingen op termijn verruimen. Als het aan de gemeente ligt, zijn de stallingen straks van 8 uur ’s ochtends tot middernacht geopend.

De gemeente wil bovendien zorgen voor meer en betere parkeerplaatsen voor scooters, inclusief een aanbindmogelijkheid om diefstal te voorkomen.

Alternatief voor Gele Rijdersplein

Als het aan de gemeente had gelegen, was de fietsenstalling op het Gele Rijdersplein verdiept onder de pergola van de AKU-fontein geplaatst. De gemeenteraad besliste vorig jaar dat dat plan niet doorgaat en dat er gezocht moet worden naar een nieuwe locatie voor de huidige stalling.

In het fietsparkeerplan meldt de gemeente dat zij op zoek is, maar dat het niet eenvoudig is om een goede plek te vinden.
“Het is een complexe opgave. Op maaiveld in de openbare ruimte is geen alternatieve locatie voor een grote opvangstalling beschikbaar.”

De gemeente denkt erover om een pand te huren, maar hikt aan tegen de kosten. Een alternatief zou kunnen zijn om twee kleinere fietsenstallingen te realiseren in plaats van één grote. Omdat in de toekomst ook het busstation op het Willemsplein wordt aangepakt, onderzoekt de gemeente wat haalbaar is en wat niet.

“Fietser te gast”

Officieel mag je in een groot gedeelte van het winkelgebied niet fietsen. Tenminste: niet als de winkels geopend zijn. Veel mensen doen het toch, en dat wordt gedoogd door de gemeente. Maar daar komt een einde aan. Er komen regels.

Aan de randen van het winkelgebied leidt fietsen niet tot problemen voor voetgangers. In drukke en smalle winkelstraten is dat wel het geval. In samenspraak met Platform Binnenstad Arnhem en bewonersvereniging Arnhem 6811 is daarom gekozen voor nieuw beleid.

De hoofdas (Roggestraat, Ketelstraat, Vijzelstraat, Grote Oord en Jansstraat) wordt fietsvrij. In de toekomst mag hier niet meer gefietst worden en mogen fietsen ook niet meer geparkeerd worden. De gemeente wil dit verbod actief handhaven.

Fietsen wordt in de overige straten van de binnenstad toegestaan, maar wel met als voorwaarde: ‘fietser te gast’. Met ‘fietser te gast’ borden wordt duidelijk gemaakt dat voetgangers de voorkeur hebben en dat fietsers zich hebben aan te passen.

“De ‘fietser te gast’ borden zijn informatief van karakter en hebben geen juridische grond om fietsers te bekeuren”, meldt de gemeente.

Nog geen geld

Zoals wel vaker het geval is in de gemeente Arnhem, zijn de ambities groter dan de beschikbare financiën.
“Er zijn nog onvoldoende middelen beschikbaar om het hele fietsparkeerplan uit te voeren”, aldus de gemeente. “Door een start te maken met kleinere maatregelen zoals handhaving en communicatie, wordt het fietsparkeerprobleem op sommige locaties kleiner en groeit het op andere locaties minder hard. De komende jaren kunnen dan gebruikt worden om extra financiering te zoeken.”

Die passage in het plan is te lezen als een uitnodiging aan de gemeenteraad om nu al meer geld uit te trekken om alle onderdelen van het plan meteen al uit te kunnen voeren. De gemeenteraad praat morgenavond in een meningsvormende vergadering over het fietsparkeerplan. Volgende week woensdag wordt er een besluit over genomen.