ARNHEM – Ondanks alle plaatjes en suggesties van de gemeente Arnhem dat station Presikhaaf in de toekomst een intercitystation kan worden, gaat dat niet gebeuren. Dit heeft ProRail expliciet aangegeven tijdens overleg met de gemeente Arnhem. Dat staat in Woo-documenten die de Arnhemsche Courant eind december ontving.
(Door: Patrick Arink)
ProRail was vorig jaar aanwezig bij een overleg van de projectgroep Schaapsdrift van de gemeente. Uit het vergaderverslag blijkt dat de gedroomde intercity-status voor station Presikhaaf van de gemeente onrealistisch is.
“Geen mogelijkheid tot intercitystation”, meldt ProRail aan de gemeente Arnhem.
Voor de gemeente is de mededeling van ProRail geen enkele reden om haar ambities te laten varen.
“Voor de Gebiedsvisie wil ik de ambitie scherp hebben op station Presikhaaf”, schrijft een ambtenaar een maand na het overleg met ProRail aan een collega.
“De inzet op een intercitystation is bijvoorbeeld van invloed op de locatie van tunnels onder het spoor door. Zullen we daar een keer over doorpraten?”
Het is niet voor het eerst dat ProRail de plannenmakers van de gemeente laat weten dat Presikhaaf geen intercitystation wordt. Al in 2021 zei ProRail hetzelfde. Maar de gemeente Arnhem blijft star vasthouden aan het idee. De afbeelding bovenaan dit artikel uit de Gebiedsvisie spreekt boekdelen. Het plaatje wordt begeleid door onderstaande tekst:
“Station Arnhem Presikhaaf moet uitgroeien tot een bereikbaar en aantrekkelijk knooppunt. Deze knooppuntontwikkeling is een aanjager voor de herontwikkeling van Schaapsdrift.”
Tijdens het overleg met de gemeente heeft ProRail echter laten weten dat zij geen plannen heeft om van station Presikhaaf zo’n knooppunt te maken. ProRail heeft aan de gemeente laten weten dat zij alleen “kleine aanpassingen en vervangingen wil doen om het station toegankelijker te maken”.
En dat is het.
Sterker nog: ProRail heeft het verbeteren van de toegankelijkheid van het station voor onbepaalde tijd uitgesteld. Uit de nieuwe Woo-documenten blijkt dat het de gemeente zélf is die verbetering van de toegankelijkheid van het station tegenhoudt.
“De hellingbaan aan de zuidzijde zou mogelijk anders moeten, aangezien ook aan deze zijde van het station gekeken wordt naar bebouwing”, schrijft een ambtenaar. “Dit heeft ProRail doen besluiten de aanbesteding van de werkzaamheden niet door te laten gaan.”
Wethouder Bouwkamp (GroenLinks) heeft altijd ontkend dat er gekeken werd naar bebouwing in Park Presikhaaf.
Buiten dienst gesteld
Geen intercitystation en geen verbeteringen dus. Wél waarschuwt ProRail dat de gemeente er rekening mee moet houden dat station Arnhem Presikhaaf in de toekomst waarschijnlijk drie jaar lang buiten dienst gesteld wordt.
Die buitendienststelling wordt verder niet toegelicht, maar het ligt voor de hand dat dit te maken heeft met het oplossen van de spoorknoop ter hoogte van het Akzo-terrein. Op deze gelijkvloerse kruising komen twee spoorlijnen samen. Doordat er komende jaren meer treinen op beide trajecten gaan rijden, leidt dat tot problemen.
Er zijn verschillende opties om dit knelpunt in de toekomst op te lossen. Daarover heeft de Arnhemsche Courant acht maanden geleden een Woo-verzoek ingediend dat nog altijd niet beantwoord is. De gemeente is inmiddels 192 dagen (!) te laat.
Drie spooroplossingen
Uit een eerder Woo-verzoek bij het ministerie van I&W bleek dat Bureau Movares in opdracht van het ministerie drie mogelijke oplossingen heeft onderzocht. De combinatie van een open tunnelbak en een fly-over bij de huidige spoorkruising in Arnhem Oost, een spoortunnel die ten westen van Arnhem begint en bij de brug naar Westervoort boven de grond komt en spoorverdubbeling tussen Arnhem Centraal en de spoorkruising in Arnhem Oost.
Je leest er meer over in dit uitgebreide artikel:
Longread: spoorplannen Utrecht-Arnhem-Duitsland kunnen wel tien miljard euro gaan kosten.